Sortowanie
Źródło opisu
Legimi
(2)
Katalog zbiorów
(1)
Forma i typ
E-booki
(2)
Książki
(1)
Proza
(1)
Dostępność
nieokreślona
(1)
Placówka
Wypożyczalnia centralna
(1)
Autor
Napierala Piotr
(2)
Giełzak, Marcin (1987- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2025
(3)
Okres powstania dzieła
2001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(3)
Język
polski
(3)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(1)
Temat
Lewica (politologia)
(1)
Polityka
(1)
Gatunek
Aforyzmy
(1)
Anegdoty
(1)
3 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
Wieczna lewica / Marcin Giełzak. - Wydanie I. - [Poznań] : Theatrum Illuminatum, 2023. - 220, [3] strony ; 21 cm.
Miejsce wydania według siedziby wydawcy.
Na okładce podtytuł: myśli i aforyzmy.
Czym jest lewica? Jeśli nikt mnie o to nie pyta, wiem. Jeśli spróbuję to wytłumaczyć, nie wiem. Myślę jednak, że potrafię opisać, jakim chciałbym widzieć człowieka lewicy. Blisko 800 kapsułek tekstu, które składają się na książkę "Wieczna lewica" powinno mu służyć za swego rodzaju zwierciadło. Czytelnik znajdzie tutaj aforyzmy i anegdoty, myśli i maksymy, prawdy i paradoksy osadzone równie mocno w historii lewicy, jak w problemach teraźniejszości. Każde z nich, choć długością przypomina tweeta, stanowi zarazem zamkniętą całość, jak i część pełniejszego wywodu dotyczącego lewicowej tożsamości oraz tego, czemu i komu ma służyć lewica w XXI wieku. „Lewica nie powinna być ideologią, zbiorem doktryn, ani partią polityczną. Musi być czymś znacznie więcej: postawą, drogą życiową wynikłą z wierności pewnemu kodeksowi postępowania. Alain mówił, że nie jest socjalistą, anarchistą, ani komunistą. Wszystkie te nurty są zbyt świeżej daty, wszystkie są przejściowe. On uważał, że należy do “wiecznej lewicy”. Nie szukaj początków tej "wiecznej lewicy" w pismach XIX-wiecznych filozofów i ekonomistów. Pomyśl raczej, czy pierwszym lewicowcem był Prometeusz czy Lucyfer". [Wydawnictwo, 2024]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są obecnie niedostępne: sygn. 821-84 pol.
E-book
W koszyku

Opisując kulturę polityczną osiemnastowiecznej Szwecji najwięcej uwagi poświeciłem „epoce wolności” (1718-1772), ponieważ ten środek stulecia jest mało przejrzysty, nawet dla wielu fanów dziejów szwedzkich. Wprawdzie nie brak polskich prac mówiących o rządach absolutnych władców: Karola XII (1697-1718) i Gustawa III (1772-1792)., lecz to co pomiędzy nimi niestety często znika.

Czasy Karola XII są dla mnie szczególnie istotne, ponieważ to bezpośrednio z nich wyrasta frihetstid. Dlatego to właśnie temu władcy poświęciłem więcej uwagi niż epoce gustawiańskiej. Niniejsza książka powstała nie tylko dla wypełnienia wspomnianej luki, lecz także z wieloletniego zainteresowania XVIII wiekiem - niezwykłą epoką, w której dziennikarstwo współegzystowało z inkwizycją, oraz z mojej świeżo nabytej znajomości melodyjnego języka szwedzkiego.

CZEGO DOWIESZ SIĘ Z TEJ KSIĄŻKI?

  • Nie ma czegoś takiego jak kultura skandynawska; Szwecja i Dania to dwa różne światy.
  • Szwecja zachowała wolność chłopów, w przeciwieństwie do Danii, gdzie miał nastąpić powrót pańszczyzny.
  • Jak działał czteroizbowy parlament stanowy w Szwecji w 1720, 1750 i 1770 roku.
  • Szwedzki wiek osiemnasty odbił silniejsze piętno na dzisiejszej Szwecji niż podboje „okresu potęgi” (stormaktstid).
  • Szwecja miała po duńskiej Lex Regia (1665) i angielskiej Bill of Rights (1689) trzecią i …czwartą konstytucję w świecie (Regeringsform 1719 i 1720).
  • Karol XII znany również, jako „lew północy” był po 1710 roku znienawidzony przez wielu rodaków.
  • Jak Szwedzi zamienili się po 1721 roku z narodu wojowników w naród naukowców.
  • Przegrana w wielkiej wojnie północnej w sumie się Szwecji opłaciła.
  • Szwedzki parlamentaryzm osiemnastowieczny mimo pewnych osiągnięć nie rokował wielkich nadziei na przyszłość i trzeba go było wymyślić na nowo w XIX wieku.
  • Jak mocne były spory wojowniczych karolińskich „kapeluszy” z ospałymi
  • „szlafmycami” w Riksdagu.
  • Czy faktycznie Rosja tak mocno ingerowała w sprawy Szwecji lat 1712-1772, jak w sprawy Polski w ostatnich dekadach XVIII wieku.
  • Jak szlachta z obu partii dominujących w latach 1718-1772 zwodziły chłopów i w jakim stopniu przypominały one dzisiejsze formacje polityczne.
  • Na czym polegała i polega wyjątkowość Szwecji – tego stosunkowo małego narodu z wielką rozpoznawalną w całym świecie kulturą.
  • Czemu Szwecja zabezpieczyła swój polityczny byt w 1772, gdy Polska osuwała się w niebyt.
  • I wiele więcej.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku

Historia Francji jest najczęściej przedstawiana jako historia silnej władzy lub walka o nią i samo to kreuje mity, ponieważ wielu sądzi, iż silna władza musi oznaczać zamordyzm. To sposób myślenia typowy dla Anglosasów, ponieważ oni pojmują własne dzieje jako walkę przeciw własnym władcom. W realnym życiu jednak najlepiej gdy silna władza uzna liberalne wartości.

W niniejszej książce pokazuję także, że francuska historia jest mocno uniwersalna; jako regionalnego mocarstwa od morza (Północnego) do morza (Śródziemnego). Francja to kraj leżący w rdzeniu Zachodu, otoczony Iberią, Brytanią, Italią i Germanią, a więc niechęć do Francji jest zwykle niechęcią do samego Zachodu, choć w Polsce utarło się tak myśleć o Niemczech, USA czy Wielkiej Brytanii. Życzę miłej lektury!

O Autorze

Piotr Napierała - (ur. 18 maja 1982 w Poznaniu) – polski historyk specjalizujący się głównie w historii XVIII wieku, doktor nauk humanistycznych, publicysta. youtuber, oraz autor m.in. książek takich jak: „Kraj wolności” i „kraj niewoli” – brytyjska i francuska wizja wolności w XVII i XVIII wieku, Kraków 2011, Paryż i Wersal czasów Voltaire’a i Casanovy, Kraków 2012, Żołnierz i filozof. Tadeusz Kościuszko przeciw królom, carom i kościołom, Warszawa 2017, USA i Niemcy. Między liberalizmem a autorytaryzmem, Kraków 2018, Historia Polski bez mitów, Poznań 2022 czy: Frihetstid czyli kultura polityczna osiemnastowiecznej Szwecji, Poznań 2023.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej